Strona główna I Kongres Polskiej Edukacji - Program




patron medialny:



[Archiwum] Program I Kongresu Polskiej Edukacji

5 czerwca (niedziela)

12.00-13.30 Rejestracja i obiad

13:30-14.40 Uroczyste otwarcie

Powitanie uczestników Marek Zając

Wystąpienia honorowych gości Kongresu:

Otwarcie Kongresu

Profesor Jerzy Buzek, Przewodniczący Parlamentu Europejskiego

Katarzyna Hall, Minister Edukacji Narodowej

 

Określenie celów Kongresu oraz prezentacja Raportu o stanie edukacji opracowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych: prof. Michał Federowicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych (prezentacja)

 

14:40-16.00 Sesja I – plenarna

Edukacja w perspektywie +/- 20 lat – od Polski 1989 do Polski 2030

Debata ministrów edukacji narodowej:

  • prof. Henryk Samsonowicz, minister w rządzie Tadeusza Mazowieckiego
  • prof. Mirosław Handke, minister w rządzie Jerzego Buzka
  • Krystyna Łybacka, minister w rządzie Leszka Millera
  • Katarzyna Hall, minister w rządzie Donalda Tuska

    Perspektywa uczenia się przez całe życie, Polska 2030

    Michał Boni, minister, szef zespołu doradców strategicznych premiera

    Prowadzą: Jan Wróbel i Marek Zając

    [o uczestnikach]

     

    16:00-16.45 kawa, herbata

    Przejście do grup tematycznych
    16.45-18.45 Sesja II – Jakość edukacji w siedmiu perspektywach

    Grupy tematyczne:

    1. Prawo każdego ucznia do sukcesu
    Jakość edukacji to uwzględnianie indywidualnych potrzeb i możliwości każdego ucznia w organizacji pracy szkoły. Jak to robić podczas zajęć szkolnych i pozaszkolnych, rozwijając jednocześnie umiejętność pracy w grupie?

      Uczestniczą w debacie:

      • prof. Marta Bogdanowicz, Instytut Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego
      • Wojciech Książek, NSZZ „Solidarność”, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej w rządzie Jerzego Buzka
      • Maria Mach, Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci
      • dr Jacek Strzemieczny, Centrum Edukacji Obywatelskiej
      • Emilia Wojdyła, Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej
      • dr Marzena Żylińska, Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Toruniu

      Prowadzi Magda Swat-Pawlicka, Instytut Badań Edukacyjnych

      [o uczestnikach]

       

      2. Wspomaganie szkół i nauczycieli w rozwoju
      Jakość edukacji to wzmacnianie szkoły jako społeczności, podnoszenie kompetencji nauczycieli potrzebnych im w pracy z konkretnymi grupami uczniów. Jak wspomagać szkołę, aby dbała ona o systematyczne podnoszenie jakości?

        Uczestniczą w debacie:

        • Beata Domerecka, dyrektor Szkoły Podstawowej w Kruszynie
        • Dorota Granoszewska-Babiańska, Ośrodek Rozwoju Edukacji
        • Michał Jodko, Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Ełku
        • Tomasz Kasprzak, Instytut Badań Edukacyjnych
        • Adam Krawiec, Departament Edukacji i Sportu Urzędu Marszałkowskiego województwa pomorskiego
        • Andrzej Sygut, wiceprezydent Kielc

        Prowadzi Agnieszka Borek, Ośrodek Rozwoju Edukacji

        [o uczestnikach]
        [prezentacje]

        3. Samorządy na rzecz dzieci i rodziców
        Samorządy dysponują finansami, mają wpływ na powoływanie dyrektorów, uczestniczą w procedurach awansu nauczycieli, podejmują własne inicjatywy. W jaki sposób mogą wspierać szkoły, uwzględniać potrzeby uczniów, rodziców i nauczycieli w działaniach na rzecz jakości edukacji?

          Uczestniczą w debacie:

          • Artur Gałęski, zachodniopomorski kurator oświaty
          • Marek Olszewski, Związek Gmin Wiejskich
          • Bogusław Pasierbski, Polskie Stowarzyszenie Rodziców, Szczecin
          • Włodzimierz Paszyński, wiceprezydent Warszawy
          • Elżbieta Piotrowska-Gromniak, Stowarzyszenie „Rodzice w Edukacji”, Warszawa
          • Lech Sprawka, poseł na Sejm RP, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej w rządzie Jerzego Buzka

          Prowadzi Małgorzata Osińska, Ośrodek Rozwoju Edukacji

          [o uczestnikach]
          [prezentacje]

           

          4. Potrzeby rozwoju kraju i rynku pracy
          Jakość edukacji to skuteczna i elastyczna obecność absolwentów szkół średnich i wyższych na rynku pracy. Jak zapewnić trwałe i jednocześnie dynamiczne powiązanie edukacji z instytucjami rynku pracy i potrzebami rozwoju kraju?

             

            Uczestniczą w debacie:

            • Grażyna Osicka, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej
            • Małgorzata Rusewicz, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”
            • Dariusz Gobis, Pomorska Izba Rzemieślnicza Małych i Średnich Przedsiębiorstw
            • Michał Miąskiewicz, Departament Analiz Strategicznych, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

            Prowadzi dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, Szkoła Główna Handlowa, Instytut Badań Edukacyjnych

            [o uczestnikach]
            [prezentacje]

             

            5. Świat nauki na rzecz edukacji
            Badania edukacyjne, rozwój dydaktyk akademickich i rozwój szkolnych dydaktyk szczegółowych to niezbędne ogniwa w podnoszeniu jakości edukacji. Jak wzmocnić poczucie odpowiedzialności świata akademickiego za jakość edukacji na wszystkich jej etapach?

              Uczestniczą w debacie:

              • prof. Jolanta Choińska-Mika, Instytut Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego, Instytut Badań Edukacyjnych
              • prof. Jarosław Górniak, Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego
              • Marcin Karpiński, Instytut Badań Edukacyjnych
              • prof. Marta Kicińska-Habior, prorektor Uniwersytetu Warszawskiego
              • dr Marek Legutko, Ośrodek Diagnostyki Edukacyjnej
              • prof. Aleksander Łuczak, Instytut Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, wicepremier i minister edukacji narodowej w rządzie Waldemara Pawlaka

              Prowadzi Magdalena Krawczyk-Radwan, Instytut Badań Edukacyjnych

              [o uczestnikach]
              [prezentacje]


              6.Nowoczesne technologie

              Nowoczesne technologie odgrywają rolę w modernizowaniu zarówno procesu uczenia się, jak i organizacji pracy szkoły, sposobów komunikowania się, stylu działania. Jak włączać nowe technologie, by wpływało to w powszechnej skali na podnoszenie jakości edukacji?

                Uczestniczą w debacie:

                • Jędrzej Bieniasz, maturzysta LO im. St. Staszica w Warszawie
                • Magdalena Bogusławska, Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą
                • Andrzej Grzybowski, nauczyciel w Szkole Podstawowej nr 2 w Jarocinie
                • Jarosław Lipszyc, Fundacja Nowoczesna Polska
                • prof. Jan Madey, Instytut Informatyki Uniwersytetu Warszawskiego,
                • Jacek Staniszewski, Instytut Badań Edukacyjnych
                • Józef Woźny, dyrektor Zespołu Gimnazjalno-Szkolno-Przedszkolnego w Chocianowicach

                Prowadzi Alicja Pacewicz, Centrum Edukacji Obywatelskiej

                [o uczestnikach]
                [prezentacje]


                7. Zostać liderem w edukacji

                Każdy może zostać liderem, wystarczy mieć pomysł i chęć wprowadzenia czegoś dobrego. Jak osiągnąć taką kulturę organizacyjną szkoły, która wzmacnia aktywność, daje przestrzeń i promuje działania ludzi z pomysłem na każdym szczeblu?

                  Uczestniczą w debacie:

                  • Joanna Berdzik, Ośrodek Rozwoju Edukacji
                  • Joanna Jeziorska-Haładyj, nauczycielka Gimnazjum nr 33 i II Liceum im. Stefana Batorego w Warszawie
                  • dr Grzegorz Mazurkiewicz, Insytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego
                  • Wiesław Włodarski, dyrektor L Liceum Ogólnokształcącego im. Ruy Barbosy
                    w Warszawie
                  • dr Olaf Żylicz, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej

                  Prowadzi dr Anna Wojciuk, Instytut Badań Edukacyjnych

                  [o uczestnikach]

                   

                  18:45-20.00 – kolacja

                  20:00-21.00 – Koncert Grzegorza Turnaua

                   

                  6 czerwca (poniedziałek)

                   

                  9.00-11.00 Sesja III – plenarna

                  Podsumowują debaty w grupach tematycznych (9.00-9.30):

                  1. Prawo każdego ucznia do sukcesu – dr Jacek Strzemieczny, CEO
                  2. Wspomaganie szkół i nauczycieli w rozwoju – Beata Domerecka, dyrektor SP  w Kruszynie
                  3. Samorządy na rzecz dzieci i rodziców – Artur Gałęski, kurator oświaty, Szczecin
                  4. Potrzeby rozwoju kraju i rynku pracy – Małgorzata Rusewicz, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”
                  5. Świat nauki na rzecz edukacji – prof. Jolanta Choińska-Mika, Instytut Historyczny UW, IBE
                  6. Nowoczesne technologie – Magdalena Bogusławska, ORPEG
                  7. Zostać liderem w edukacji – Joanna Berdzik, ORE

                  Dyskusja panelowa: Jakość edukacji tworzą nauczyciele

                   

                  Uczestniczą w dyskusji:

                  • Sławomir Broniarz, Związek Nauczycielstwa Polskiego – perspektywa nauczycielska
                  • Andrzej Porawski, Związek Miast Polskich – perspektywa samorządu miasta
                  • Marek Olszewski, Związek Gmin Wiejskich – perspektywa gmin wiejskich
                  • Wiesław Kosakowski, Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej w Gdyni – perspektywa dyrektora szkoły publicznej
                  • Jan Wróbel, dyrektor I Społecznego Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie – perspektywa dyrektor szkoły niepublicznej
                  • prof. Zbigniew Marciniak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego – perspektywa szkolnictwa wyższego i kształcenia nauczycieli

                  Prowadzi Edwin Bendyk, Tygodnik Polityka

                  [o uczestnikach]

                   

                  11:00-11.30 – kawa, herbata

                  11.30-13.40 Sesja IV – plenarna

                  Dyskusja panelowa: Zmiany demograficzne – szanse i zagrożenia

                  Uczestniczą w dyskusji:

                  • dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, IBE, Instytut Statystyki i Demografii SGH – prognoza demograficzna do roku 2035
                  • prof. Krzysztof Konarzewski, Instytut Badań Edukacyjnych – perspektywa organizacji pracy szkoły
                  • Andrzej Tomczak, Urząd Miasta Poznania – perspektywa dużego miasta
                  • Marian Buras, wójt gminy Morawica, woj. świętokrzyskie – perspektywa wiejskiej gminy
                  • prof. Tomasz Borecki, Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich – perspektywa akademicka

                  Prowadzą:

                  Magdalena Kula, doradca ministra nauki i szkolnictwa wyższego
                  Marek Zając, dziennikarz i publicysta

                  [o uczestnikach]

                   

                  Podsumowanie obrad: Katarzyna Hall, minister edukacji narodowej

                  Zamknięcie obrad: Michał Federowicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych

                   

                  13.40 – 15.00 – obiad

                  .