12 września Ogólnopolskim Dniem Kompetencji Cyfrowych w szkołach

W roku szkolnym 2023/2024 uczniowie i nauczyciele będą mieli okazję po raz kolejny sprawdzić się w sztafecie kompetencji cyfrowych IT Fitness Test. Otrzymają również bezpłatny dostęp do kreatywnej platformy wirtualnej Minecraft Education. Ogłoszenie nowych projektów odbyło się dziś w Ministerstwie Edukacji i Nauki.

Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek ogłosił 12 września Ogólnopolskim Dniem Kompetencji Cyfrowych w szkołach i mobilizował uczniów i nauczycieli do sprawdzenia swojego poziomu umiejętności cyfrowych. To już drugi raz, kiedy w Polsce przeprowadzane jest badanie IT Fitness Test, które może pomóc określić obszary, w których warto się rozwijać. 

Ogłaszam z dumą, że 12 września, od dzisiaj, każdego roku będzie Dniem Kompetencji Cyfrowych w Szkołach. Co to oznacza? Oznacza to dalsze inwestycje, ale też wielką współpracę z takimi firmami jak Microsoft czy Cyfrowa Polska

mówił szef MEiN podczas konferencji. 

Kompetencje cyfrowe obejmują krytyczne i odpowiedzialne korzystanie z technologii cyfrowych i wykorzystanie ich do uczenia się, pracy i udziału w życiu społecznym. 

Kompetencje cyfrowe stanowią zbiór umiejętności związanych z biegłym korzystaniem z technologii i nowoczesnych urządzeń elektronicznych. Zalicza się do tego m.in: pracę z oprogramowaniem, umiejętności skutecznego korzystania z internetu i zarządzania danymi, rozwiązywanie codziennych problemów technologicznych oraz podstawowe rozumienie obsługi komputera lub innych urządzeń elektronicznych. Kompetencje cyfrowe stanowią jeden z kluczowych elementów w rozwoju edukacji, życiu zawodowym i codziennym funkcjonowaniu w dynamicznie zmieniającym się świecie. Pomagają w skutecznej komunikacji, rozwiązywaniu problemów oraz w rozwoju osobistym

mówił Antoni Rytel, Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. transformacji Cyfrowej.

W badaniu każdy uczeń i nauczyciel może przetestować swoją znajomość internetu, oprogramowania, aplikacji ułatwiających pracę na komputerze, mediów społecznościowych, a przede wszystkim cyberbezpieczeństwa. To kompetencje, które szczególnie przydadzą się w przyszłości. 

W gospodarce, w której funkcjonujemy, kompetencje cyfrowe to już podstawa. Dlatego to ważne, aby kształcić tak młodych obywateli, aby byli przystosowani do tego nowoczesnego świata i by byli atrakcyjni dla pracodawców na rynku pracy. Co więcej, jeśli będziemy stale dbali o podnoszenie kompetencji cyfrowych, umożliwimy tworzenie nad Wisłą nowych cyfrowych produktów i usług, które zasilą naszą gospodarkę i stworzą nowe miejsca pracy.  

Dziś, jak nigdy wcześniej, potrzebujemy wykształconych specjalistów, wyposażonych w odpowiednie umiejętności cyfrowe, którzy zasilą powstające w naszym kraju innowacyjne firmy. Bez nich rozwój gospodarki będzie praktycznie niemożliwy. Dlatego na każdym kroku musimy podkreślać znaczenie i rolę kompetencji cyfrowych

podkreślał Michał Kanownik, Prezes Cyfrowa Polska.

Test dostępny jest online pod adresem: https://itfitness.eu/pl/. Wyniki obecnej edycji cyfrowego sprawdzianu zostaną ogłoszone w listopadzie. Uczniowie i nauczyciele, którzy osiągną najwyższe wyniki, będą nagrodzeni elektronicznym sprzętem, ufundowanym przez partnerów projektu - firmy Acer, Google For Education oraz Lenovo. Projekt  realizowany jest jednocześnie w czterech krajach, włączając Polskę, Czechy, Słowację i Węgry. Inicjatywę wspierają Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz Centrum GovTech.

Minecraft Education dla wszystkich szkół podstawowych i ponadpodstawowych - narzędzie dydaktyczne, które zmienia edukację 

Z okazji Ogólnopolskiego Dnia Kompetencji Cyfrowych w szkołach, uczniowie wszystkich szkół podstawowych i ponadpodstawowych w Polsce otrzymają bezpłatny dostęp do wirtualnej platformy edukacyjnej - Minecraft Education, która pozwoli rozwijać kompetencje przyszłości podczas zajęć lekcyjnych.

Minecraft Education kryje w sobie potencjał na zmianę sposobu uczenia się w nabywaniu kompetencji niezbędnych uczniom w przyszłym miejscu pracy. Gwarantuje nowe cyfrowe możliwości i funkcje, które wspierają kompetencje przyszłości. To kreatywna platforma wirtualna, stanowiąca doskonałe wsparcie dla nauczycieli. Wspomaga uczniów w rozwijaniu tzw. "umiejętności XXI wieku", takich jak: kreatywność, krytyczne myślenie, komunikacja, współpraca, rozwiązywanie problemów oraz umiejętności cyfrowe. 

Dzisiaj ogłaszamy coś, co rzeczywiście ucieszy polskich uczniów w polskich szkołach. Oto znana gra – Minecraft  w wersji edukacyjnej – od dzisiaj będzie bezpłatna dla wszystkich szkół od IV klasy wzwyż

dodał Szef MEiN.

Zastosowanie Minecraft Education w ramach zajęć przedmiotowych przynosi wiele korzyści edukacyjnych. Wirtualny świat gry edukacyjnej zawiera specjalnie przygotowane mapy dedykowane różnym przedmiotom, na których uczniowie mogą konstruować wirtualne środowiska związane z danym tematem. Mapy Minecraft Education mogą być gotowe do użytku lub tworzone przez samych uczniów, co dodaje element zabawy i kreatywności do procesu nauki. Od podstawowego budynku po kodowanie za pomocą bloków, skryptów Java i języka Python, Minecraft Education rozwija się z uczniami i może być używany w procesie nauczania i uczenia się na dowolnym poziomie klasy.

Od początku dbamy o to, żeby proces włączania nowych technologii do szkół odbywał się we współpracy ze stroną społeczną i z rynkiem. Dziś widzimy tego efekty - uczniowie i nauczyciele otrzymują darmowy dostęp do narzędzi łączących naukę z zabawą. To właśnie dzięki nowoczesnym narzędziom edukacyjnym, w tym również grom, proces nauczania staje się bardziej interaktywny, angażujący i przede wszystkim - ciekawszy

podkreślał Pełnomocnik Szefa MEiN.

Gra przygotowuje uczniów do życia w pełnym nowych technologii świecie poprzez budowanie kompetencji przyszłości. Co istotne, gra odbywa się w bezpiecznym środowisku, bo jej zasady ustalane są przez nauczycieli. Wersja klasyczna Minecraft różni się od edukacyjnej tym, że nie ma w niej takich ograniczeń. Nauczyciele, którzy chcą rozpocząć pracę z Minecraft Education mogą liczyć na wsparcie w postaci ogromnej bazy samouczków, przewodników i innych materiałów pozwalających każdemu z nich stworzyć od podstaw własną lekcję, niezależnie od poziomu znajomości gry i jej środowiska. 

Świat Minecraft Education jest nieograniczony, sięga wszędzie tam, dokąd zaprowadzi nas wyobraźnia. Możemy polecieć w kosmos, stworzyć farmę wiatrową czy też odwzorować własną szkołę w krainie z wielofunkcyjnych bloków. To dla uczniów wciągająca przygoda, która sprawia, że nauka kompetencji przyszłości staje się przystępna i atrakcyjna dla każdego. W tej cyfrowej podróży zawsze towarzyszy im nauczyciel, który uczy ich poruszania się po cyfrowych autostradach bez narażania ich prywatności i danych.

Dominika Bettman, Dyrektor Generalna Microsoft w Polsce

Zanurzając uczniów w świecie, w którym czują się ekspertami rozbudzasz ich motywację do uczenia się, angażujesz emocje, zaciekawiasz i intrygujesz. Wspieramy integrację i budujemy kompetencje współpracy oraz umiejętności rozwiązywania problemów. Warto spróbować już teraz, ponieważ dostęp do bezpłatnej próbnej wersji Minecraft Education (licencja trial – ograniczona czasowo, dająca dostęp do pełnej funkcjonalności) będzie aktywny do 6 maja 2024 r. Aby uzyskać dostęp do gry należy zalogować się do konta ZPE na stronie https://zpe.gov.pl/, wykorzystując dane logowania otrzymane ze szkoły.

Dostęp do Minecraft Education został udostępniony w ramach współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki w sposób bezpłatny.

Aby uzyskać dodatkowe informacje i materiały dotyczące #MinecraftEducation, odwiedź stronę:  http://edukacja.gov.pl/buduj-z-minecraft

Laboratoria Przyszłości to największy w Polsce program edukacyjno-technologiczny realizowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki wraz z partnerami. Dzięki tej wyjątkowej – nie tylko w skali krajowej, ale i międzynarodowej – inwestycji w edukację, szkoły podstawowe oraz ogólnokształcące szkoły artystyczne zostały wyposażone w nowoczesny sprzęt o wartości ponad 1 mld 200 mln zł. Drukarki 3D, sprzęt audio-video, czy mikrokontrolery już od września 2022 r. obowiązkowo są wykorzystywane podczas zajęć szkolnych i pozwalają uczniom rozwijać kompetencje przyszłości, realizować własne projekty i doskonalić umiejętności przydatne na nowoczesnym rynku pracy.

Laboratoria Przyszłości opierają się na tzw. kierunkach STEAM (ang. science, technology, engineering, art, mathematics, czyli nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Celem projektu jest wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów w całej Polsce i zapewnienie im warunków do wejścia w przesycony technologią świat z odpowiednimi kompetencjami. Realizację tego celu umożliwia zapewnienie powszechnego dostępu do nowoczesnych technologii oraz wsparcie nauczycieli poprzez m.in. poprowadzenie lekcji pokazowych w szkołach w ramach Mobilnych Laboratoriów Przyszłości.

Więcej informacji o programie Laboratoria Przyszłości: https://www.gov.pl/web/laboratoria

NASZE BADANIA