bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

EFC baner nagroda ico

IV edycja konkursu o Nagrodę im. prof. Romana Czerneckiego

Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego przyznawana jest w trzech kategoriach - publicystycznej, naukowej i specjalistycznej. Zgłoszenia przyjmowane są do 30 czerwca br. Więcej
digita workshop

Path2Integrity: przetwarzanie danych osobowych w badaniach naukowych

Zaprasza studentów wszystkich kierunków na interaktywny warsztat online poświęcony rzetelności badawczej, organizowany w ramach projektu Path2Integrity. Uczestnicy spotkania otrzymają międzynarodowy certyfikat uczestnictwa podpisany przez przedstawicieli Komisji Europejskiej.  Więcej
Mask Group 332x

IBE uczestnikiem międzynarodowego projektu TRANSVAL-EU

Instytut Badań Edukacyjnych dołączył do międzynarodowego projektu TRANSVAL-EU. We współpracy z instytucjami z całej Europy zaprojektuje rozwiązania dotyczące kwalifikacji transwersalnych (przekrojowych). Więcej
innoform ico

IBE partnerem konferencji INNOFORM

Już 20 kwietnia br. rozpoczyna się największa w Polsce konferencja dedykowana branży narzędziowo-przetwórczej. Podczas trzech dni wypełnionych spotkaniami i dyskusjami nie zabraknie także tematów związanych ze Zintegrowanym Systemem Kwalifikacji. Więcej
grafika 100 1001

Konkursy na stanowiska nauczycieli w Szkole Europejskiej w Brukseli i w Luksemburgu

Minister Edukacji i Nauki ogłosił konkursy na kandydatów na stanowiska w Szkołach Europejskich. Więcej
fot kk 2

Halo, tu Ziemia! Rozmowa z Katarzyną Kalinowską-Sinkowską o nauce, fake newsach i pożytkach z wątpliwości

Obserwujemy wysyp fake newsów i teorii, które doskonale udają dyskurs naukowy, opakowane są w pseudonaukowy język i podają spreparowane lub anegdotyczne dowody, które imitują dowody naukowe – mówi dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska, ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej

SIRIUS 2.0

SIRIUS

Opis Projektu

SIRIUS to europejska sieć organizacji i instytucji zajmujących się tematyką kształcenia migrantów. Jej celem jest wsparcie rozwoju edukacji cudzoziemców w krajach członkowskich UE poprzez działania badawcze, wymianę doświadczeń oraz wspólne zaangażowanie w wypracowanie i wdrażanie nowych rozwiązań.

Sieć ma charakter interdyscyplinarny – łączy badaczy, osoby tworzące polityki publiczne, a także praktyków działających w obszarze edukacji migrantów, jak również samych migrantów i uchodźców. Od końca 2017 roku członkowie sieci realizują finansowany z funduszy Komisji Europejskiej projekt o nazwie SIRIUS 2.0.

Instytut Badań Edukacyjnych jest członkiem sieci, a także partnerem projektu.

W ramach projektu SIRIUS 2.0. prowadzone są następujące działania:

  • organizowanie krajowych i regionalnych spotkań eksperckich skierowanych do kluczowych interesariuszy, które odbywają się w formule okrągłego stołu;
  • prowadzenie forum wymiany wiedzy i doświadczeń, co umożliwia m.in. identyfikację dobrych praktyk i wsparcie nowych rozwiązań;
  • sporządzanie corocznych raportów „SIRIUS Watch” – stanowią one główną inicjatywę badawczą sieci; raporty służą monitorowaniu, wspieraniu rozwoju i wdrażaniu polityk edukacyjnych związanych z edukacją włączającą, w szczególności z kształceniem migrantów i uchodźców;
  • organizowanie konferencji i warsztatów na poziomie UE;
  • upowszechnianie informacji wśród różnorodnych grup odbiorców.

Więcej o projekcie i działaniach sieci można przeczytać na stronie: www.sirius-migrationeducation.org

Aktualności

Trzecie spotkanie eksperckie w ramach projektu Sirius 2.0


10.12.2020

10 grudnia 2020 roku odbyło się trzecie spotkanie eksperckie organizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach projektu Sirius 2.0. Spotkanie miało wyjątkowo formę webinaru.

Sytuacja epidemiczna wpłynęła nie tylko na formę, ale także na tematykę spotkania. Głównym przedmiotem dyskusji były dobre praktyki w zakresie edukacji uczniów cudzoziemskich ze szczególnym naciskiem na możliwe wsparcie uczniów cudzoziemskich i ich rodzin w trudnym czasie pandemii i edukacji zdalnej. Punktem wyjścia do dyskusji były prezentacje praktyk i rozwiązań wspierających edukację migrantów na różnych poziomach – szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowej, ośrodka doskonalenia nauczycieli i organizacji pozarządowej.

Spotkanie pokazało, że edukacja zdalna, w tym początkowy proces reorganizacji, wpłynęły negatywnie na uczniów ze środowisk migranckich (zwłaszcza uchodźców) w większym stopniu niż na innych uczniów. Uczniowie z doświadczeniem migracji potrzebują znacznie większego wsparcia pedagogicznego i emocjonalnego ze strony szkoły. W trakcie edukacji zdalnej bardzo cenne okazały się rozwiązania wprowadzone przed pandemią, a mające na celu wsparcie uczniów cudzoziemskich, jak m. in. różnego rodzaju struktury wspierające uczniów-migrantów na poziomie szkoły (np. specjalne zespoły nauczycielskie). Brak znajomości języka polskiego stanowi znaczne utrudnienie w zdalnej edukacji i wymaga jeszcze bardziej zindywidualizowanego podejścia, stosowania dodatkowych, najlepiej dwujęzycznych materiałów. W dyskusji wskazywano na wyraźny regres uczniów migranckich w zakresie uczenia się języka polskiego. Podkreślano, że podczas lekcji języka polskiego z migrantami w trakcie edukacji zdalnej nacisk położyć należy przede wszystkim na mówienie, na rozmowę z uczniem w języku polskim, gdyż tego elementu w edukacji zdalnej często brakuje uczniom na co dzień. Istotną kwestią wydaje się, że w obliczu realiów pracy z uczniami ze środowisk migracyjnych w czasie pandemii wielu nauczycieli szukało wzajemnego wsparcia, a także dzieliło się własnymi materiałami i wiedzą z innymi. Widać, że w ciągu ostatnich kilku lat coraz więcej nauczycieli i specjalistów w dziedzinie edukacji dostrzega potrzebę zapewnienia wysokiej jakości edukacji uczniom ze środowisk migracyjnych i odpowiada na nią.

Spotkanie po raz kolejny było okazją do podzielenia się doświadczeniami i opiniami, a także konkretnymi materiałami edukacyjnymi. W webinarze wzięło udział ponad 20 osób: nauczyciele, dyrektorzy szkół, przedstawiciele organizacji pozarządowych, ośrodkówdoskonalenia nauczycieli, naukowcy i badacze, a także inni eksperci zajmujący się wsparciem kształcenia cudzoziemców.

Program spotkania

 

Pandemia i edukacja uczniów ze środowsik defaworyzowanych

19.08.2020

Wypełnij ankietę i wesprzyj międzynarodowe badanie dotyczące wyzwań przed którymi stają nauczyciele w czasie pandemii koronawirusa. Badanie prowadzone jest w ramach działań europejskiej sieci polityk publicznych w zakresie kształcenia migrantów – SIRIUS 2.0.

Badanie ma pokazać w jaki sposób pandemia wpływa na edukację uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz uczniów ze środowisk defaworyzowanych. Wyniki badania zostaną wykorzystane do kolejnej edycji raportu Sirius Watch.

Badanie jest prowadzone zarówno wśród nauczycieli edukacji przedszkolnej, jak i nauczycieli ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych.Czas potrzebny na wypełnienie ankiety, dostępnej jedynie w języku angielskim, to ok. 15 minut. Ankietę można wypełnić do 15 września br.

WYPEŁNIJ ANKIETĘ

Wszelkich informacji na temat badania udzielają eksperci litewskiej organizację PPMI, odpowiedzialnej za realizację tego przedsięwzięcia: Justinas Didika Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. i Cosmin Nada Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Drugie spotkanie eksperckie w ramach projektu Sirius 2.0


17.09.2019

17 września 2019 roku w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się spotkanie eksperckie – Diagnoza potrzeb i umiejętności dzieci cudzoziemskich. Jak samorządy miejskie mogą wspierać edukację dzieci cudzoziemskich. Był to drugi tzw. NRT (National Roundtable – okrągły stół) organizowany w ramach projektu Sirius 2.0.

W ostatnich latach duże miasta w Polsce doświadczyły znaczącego wzrostu liczby dzieci cudzoziemskich w systemie edukacji. Jest to istotne wyzwanie dla szkół - dyrektorów i nauczycieli. Dlatego podczas spotkania eksperci rozmawiali o tym, w jaki sposób samorządy miejskie wspierają i mogą wspierać dyrektorów i nauczycieli w zakresie edukacji dzieci cudzoziemskich. Szczególną uwagę poświęcono kwestii diagnozy potrzeb i umiejętności dzieci cudzoziemskich, która w trakcie pierwszego NRT w 2018 roku została zidentyfikowana jako jeden ze szczególnie istotnych obszarów dla kształcenia migrantów w Polsce. Ponadto uczestnicy dyskutowali o innych wyzwaniach związanych z edukacją dzieci cudzoziemskich w Polsce – poruszono między innymi kwestie: funkcjonowania oddziałów przygotowawczych, pracy asystentów międzykulturowych, różnego rodzaju programów mentoringowych. Odnotowano postęp w zakresie dostępności informacji dla rodziców uczniów cudzoziemskich o edukacji w polskich szkołach. Wskazywano także na problem braku platformy, która zbierałaby różnorodne materiały informacyjne, metodyczne czy diagnostyczne przydatne w pracy z uczniem cudzoziemskim.

Spotkanie było okazją do wymiany doświadczeń i opinii zarówno samorządów dużych miast, jak i przedstawicieli organizacji pozarządowych, ośrodków doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, nauczycieli, naukowców i badaczy, a także innych ekspertów zajmujących się wsparciem kształcenia cudzoziemców. Kolejne spotkania o charakterze National Roundtable w projekcie Sirius w Polsce zaplanowane są na 2020 i 2021 rok.

Program spotkania  |  Pobierz

Galeria

Pierwsze spotkanie eksperckie w ramach projektu Sirius 2.0


13.07.2018

Jakie są najważniejsze aspekty kształcenia cudzoziemców w naszym kraju? Czy system kształcenia migrantów w Polsce powinien zostać zmodernizowany? Na te kluczowe pytania odpowiedzi poszukiwali uczestnicy pierwszego spotkania projektu Sirius 2.0 –  National Roundtable (NRT) 2018.

Spotkanie miało charakter ekspercki i wzięli w nim udział reprezentanci kilkunastu instytucji publicznych i organizacji pozarządowych zaangażowanych we wsparcie kształcenia cudzoziemców. Punktem wyjścia dyskusji była prezentacja wstępnej diagnozy polityki publicznej w zakresie szeroko pojętej edukacji migrantów.

Rozmawiano o rozwiązaniach uregulowanych prawnie, m.in. o dodatkowym wsparciu w nauce języka polskiego, przystosowaniu arkuszy egzaminacyjnych dla uczniów nieposługujących się biegle językiem polskim, a także o różnego rodzaju ułatwieniach organizacyjnych. Wśród problemów, które wymagają monitoringu i podjęcia działań, wymieniono m.in. brak wypracowanej oferty diagnozy i wsparcia psychologiczno-pedagogicznego skierowanej do uczniów cudzoziemskich oraz brak całościowej oferty wsparcia dla ich rodziców. Jako problem zidentyfikowano także brak dobrze opracowanych informacji dla rodziców o polskim systemie edukacji, charakterze szkolnictwa w Polsce oraz prawach i obowiązkach uczniów i ich opiekunów. Powoduje to pewne trudności w kontakcie między administracją szkół a opiekunami już na etapie zapisu ucznia do danej szkoły.

Projekt SIRIUS 2.0 będzie realizowany w Polsce zgodnie z formułą okrągłego stołu, która sprzyja włączeniu do dyskusji nie tylko decydentów czy edukatorów, ale także samych migrantów. Pierwszy etap projektu to próba zidentyfikowania najważniejszych problemów i aspektów kształcenia cudzoziemców w naszym kraju.

Było to pierwsze z czterech tego typu spotkań zaplanowanych na lata 2018–2021.

Program spotkania  |  Pobierz

Galeria:

Harmonogram

Projekt SIRIUS 2.0. realizowany jest w latach 2017–2021

Wyniki Badań

Wyniki badań

  • Raport “Sirius Watch 2018. Role of non-formal education in migrant children inclusion: links with schools” |  Pobierz publikację
  • Raport zbiorczy na temat krajowych i regionalnych spotkań sieci: “National and Regional Round Tables 2018”. Comparative Report |  Pobierz publikację
  • Raport “Sirius Watch 2019. Mapping prior learning of newly arrived migrant pupils in Europe”   |  Pobierz publikację
    Raport zbiorczy na temat krajowych I regionalnych spotkań sieci: “National and Regional Round Tables 2019”   |  Pobierz publikację

Kontakt

Zespół projektu:

  • Olga Wasilewska – ekspert, kierownik projektu
  • Agata Gajewska-Dyszkiewicz – ekspert
  • Izabela Przybysz  – ekspert

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Partnerzy

  • Belgia: Migration Policy Group (MPG) – lead partner
  • Bułgaria: Multi Kulti Collective
  • Chorwacja: Forum for Freedom in Education (FFE)
  • Estonia: PRAXIS Center for Policy Studies
  • Grecja: Hellenic Open University (HOU), University of Western Macedonia (UoWM)
  • Hiszpania: Universitat Autonoma de Barcelona (UAB)
  • Holandia: Risbo
  • Irlandia: Economic and Social Research Institute (ESRI), New Communities Partnership (NCP)
  • Litwa: Public Policy and Management Institute (PPMI)
  • Niemcy: European Forum for Migration Studies (EFMS)
  • Norwegia: Ostfold University College (HIOF)
  • Polska: Instytut Badań Edukacyjnych (IBE)
  • Portugalia: High Commissioner for Migration (ACM), University of Porto (CIIE)
  • Słowenia: Educational Research Institute (ERI)
  • Wielka Brytania: Fryshuset African & Caribbean diversity Leeds Beckett University

Ministerstwo Edukacji NarodowejMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small