 |
Zmiana zawodowa tematem najnowszej książki wydanej przez Instytut Badań Edukacyjnych
Zmiana zawodowa. Wielkie wysiłki w imię niepewnych efektów to etnograficzny opis doświadczeń ludzi, którzy zmienili miejsce pracy i branżę. Książka powstała w oparciu o wielogodzinne wywiady pogłębione. Autorami są Michał Danielewicz i Kamila Hernik z Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej |
 |
Path2Integrity: jak uczyć rzetelności naukowej?
25 lutego o godz. 11:00 rozpocznie się kolejny darmowy webinar z cykl „Dialogi Path2Integrity”. Głównym tematem będą kwestie związane z wdrażaniem szkoleń z zakresu rzetelności i etyki badań naukowych w Europie. Więcej |
 |
Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego
Minister Edukacji i Nauki ogłosił prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Prognoza została przygotowana w oparciu o dane zebrane i opracowane m.in. przez ekspertów Instytutu Badań Edukacyjnych Więcej |
 |
Path2Integrity: rzetelność badawcza ważna jak nigdy dotąd
Zachęcamy do korzystania z innowacyjnego rozwiązania edukacyjnego promującego rzetelność badawczą, przygotowanego w ramach międzynarodowego projektu Path2Integrity, w którym bierze udział Instytut Badań Edukacyjnych. Nad kursem online pt. „Rzetelność badawcza z P2I” (Learning P2I )” patronat objęła Mariya Gabriel, komisarz europejska ds. Innowacji, badań naukowych, kultury, edukacji i młodzieży. Więcej |
 |
Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030: Rada Ministrów zatwierdziła część szczegółową
Dokument został opracowany w wyniku szerokich konsultacji, rekomendacji raportu „Strategia Umiejętności OECD: Polska” oraz m.in. założeń Nowego Europejskiego Programu na rzecz Umiejętności. W prace nad ZSU zaangażowane były ekspertki i eksperci IBE. Więcej |
 |
Kształcenie i szkolenie zawodowe w Polsce – w pigułce
Broszura opisuje w syntetyczny sposób kluczowe elementy i organizację polskiego systemu kształcenia i szkolenia zawodowego, a przygotowana została przez IBE w ramach projekty ReferNet Polska. Więcej |
|
EXCEPT
  
EXCEPT był międzynarodowym, interdyscyplinarnym projektem badawczym, realizowanym w ramach programu HORIZON 2020. Projekt miał na celu dostarczenie informacji na temat szeroko rozumianego wpływu niestabilności i niepewności zatrudnienia, oraz bezrobocia osób młodych na zakres ich wykluczenia społecznego. Badanie miało charakter porównawczy i obejmowało wszystkie kraje Unii Europejskiej oraz Ukrainę. Jako główne wskaźniki wykluczenia społecznego przyjęto zarówno kryteria ekonomiczne - w tym ubóstwo i niski status materialny - jak i aspekty pozaekonomiczne: stan zdrowia i subiektywne samopoczucie osób młodych. Ważnym, analizowanym przez zespół badawczy aspektem była również autonomia osób młodych i ich uniezależnienie od domu rodzinnego.
Główne cele projektu to:
- kompleksowa analiza wieloaspektowego wymiaru wykluczenia społecznego młodzieży,
- badanie dynamicznego procesu wykluczenia społecznego w kontekście perspektyw dalszego życia,
- pozyskanie informacji z punktu widzenia osób młodych zagrożonych wykluczeniem społecznym: samopostrzeganie i strategie radzenia sobie w życiu,
- ewaluacja polityk w obszarze wykluczenia społecznego młodzieży,
- wskazanie dobrych praktyk i nowych rozwiązań w tym obszarze.
W projekcie wykorzystywane były zarówno metody analizy jakościowej jak i analiza danych ilościowych:
- Dzięki zastosowaniu wywiadów indywidualnych prowadzonych z młodzieżą w dziewięciu wybranych krajach europejskich, w tym na Ukrainie, przedstawione zostało jak młodzież o niestabilnym zatrudnieniu bądź pozbawiona pracy, postrzega swoje położenie względem innych rówieśników, jak sobie radzi i jak postrzega swoje perspektywy na przyszłość.
- Wykorzystanie metod analiz danych jednostkowych dla UE-28 pozwoliło na określenie wzajemnych relacji przyczynowo-skutkowych i prześledzenie dynamicznych procesów wykluczenia społecznego młodzieży w różnych kontekstach krajowych.
- Wywiady eksperckie posłużyły jako narzędzie do oceny efektywności polityk krajowych i unijnych, oraz do stworzenia bazy najlepszych praktyk i dostarczenia propozycji reform i procedur, które mogą pomóc w poprawie sytuacji młodych ludzi, borykających się z niepewnością na rynku pracy.
Celem projektu było również dotarcie do jak największego kręgu odbiorców zainteresowanych problematyką sytuacji osób młodych na rynku pracy oraz wykluczeniem społecznym.
Projekt realizowany był w okresie od 1.05.2015 r. do 30.04.2018 r.
- Magdalena Rokicka – lider zespołu
- Małgorzata Kłobuszewska – badacz
- Marta Palczyńska – badacz
- Jędrzej Stasiowski – badacz
- Paweł Kubicki – badacz
- Beata Grzesiak – koordynator
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
|